
Samochód osobowy Syrena 105
Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, Pionnier, Karol, Panczakiewicz, Stanisław, Bluemke, Fryderyk, Werner, Jerzy, Dębski, Kazimierz, S, / 1973Autor / Wytwórca
Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, Pionnier, Karol, Panczakiewicz, Stanisław, Bluemke, Fryderyk, Werner, Jerzy, Dębski, Kazimierz, S
Czas i miejsce
Czas powstania:
1973
Miejsce powstania:
Polska, Bielsko-Biała
Historia tej konstrukcji sięga lat 50. XX wieku. Prezydium Rządu podjęło wówczas decyzję, że Polska potrzebuje, obok produkowanej już Warszawy, nowego samochodu małolitrażowego. Opracowanie projektu zlecono warszawskiej FSO. W lipcu 1953 roku zespół konstruktorów pod przewodnictwem Karola Pionniera, w skład którego weszli także: Kazimierz Dębski, Fryderyk Bluemke, Stanisław Panczakiewicz, Jerzy Werner oraz Kazimierz Studziński, przystąpił do prac. Po czterech latach, 20 marca 1957 roku, rozpoczęto produkcję pojazdu – pierwsza Syrena miała oznaczenie 100. Syrena jest powszechnie uznawana za jedyny samochód osobowy polskiej konstrukcji wytwarzany seryjnie po II wojnie światowej. W rzeczywistości pojazd powielał rozwiązania z niemieckich samochodów DKW z lat 30. XX wieku i był przestarzały już w momencie uruchomienia produkcji seryjnej. Kolejne etapy w rozwoju samochodu to: Syrena 101, Syrena 102, Syrena 102 S, Syrena 103, Syrena 103 S, Syrena 104 oraz opisywana niżej Syrena 105.
Projekt Syreny 105 i 105L powstał w Ośrodku Badawczo Rozwojowym Samochodów Osobowych przy Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie, jako model rozruchowy dla Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej.
Samochód Syrena 105 umożliwia przewóz czworga dorosłych osób. Posiada ramową konstrukcję i dwudrzwiowe nadwozie typu sedan. Źródłem napędu jest trzycylindrowy, dwusuwowy silnik, połączony z czterobiegową przekładnią, napędzającą koła przednie. Przednie zawieszenie ma konstrukcję wahaczową z resorem poprzecznym. W tylnym zawieszeniu zastosowano resor poprzeczny i sztywną oś. Tłumienie drgań zapewniają amortyzatory teleskopowe. Wszystkie koła wyposażono w hamulce bębnowe. Modernizacja modelu 105 względem wcześniejszego 104, polegała głównie na zmianie kierunku otwierania drzwi oraz adaptacji niektórych elementów na przykład zamków i klamek z Polskiego Fiata 125p.
Potoczna nazwa syreny ma swoje źródło w żarcie. Samochód zasilany był mieszanką benzyny i oleju, która w czasie spalania dawała niebieski dym o charakterystycznym, nieprzyjemnym zapachu. Z tego powodu pojazd powszechnie nazywano „skarpetą”.
Łącznie powstało 347 648 egzemplarzy Syreny 105, 105L oraz odmian dostawczych R20 i 105B.
Opracował: Szymon Czyżyk
Samochód osobowy Syrena 105
Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, Pionnier, Karol, Panczakiewicz, Stanisław, Bluemke, Fryderyk, Werner, Jerzy, Dębski, Kazimierz, S, / 1973Autor / Wytwórca
Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, Pionnier, Karol, Panczakiewicz, Stanisław, Bluemke, Fryderyk, Werner, Jerzy, Dębski, Kazimierz, S
Czas i miejsce
Czas powstania:
1973
Miejsce powstania:
Polska, Bielsko-Biała
