
Konsola do gier Amperod TVG-10
Wrocławskie Zakłady Elektroniczne MERA-ELWRO, Ameprod, Hadyński, Benedykt Jan, Możejko, Wiktor, / 1982Autor / Wytwórca
Wrocławskie Zakłady Elektroniczne MERA-ELWRO, Ameprod, Hadyński, Benedykt Jan, Możejko, Wiktor
Czas i miejsce
Czas powstania:
1982
Miejsce powstania:
Polska, Wrocław
Konsolę do gier TVG-10, zaprojektowano w 1978 roku we Wrocławskich Zakładach Elektronicznych Elwro, jej seryjną produkcję rozpoczęto rok później i wówczas urządzenie trafiło do sprzedaży. Za koncepcję wzorniczą urządzenia odpowiadał Benedykt Jan Hadyński – ówczesny kierownik pracowni wzornictwa przemysłowego, działającej przy zakładzie.
TVG-10 to gra telewizyjna dla dzieci i dorosłych rozwijająca szybkość reagowania, koordynację, koncentrację, precyzję i spostrzegawczość. Szczytowy okres popularności tego rodzaju gier przypada na lata 80. XX wieku. W Polsce ich popularyzację na szeroką skalę zapoczątkowało przedsiębiorstwo Mera Elwro (działające w latach 1959-1993), tworząc konsolę TVG-10 na bazie ulepszonego układu AY-3-8500 od General Instrument. Jest to zarazem pierwsza i jedyna produkowana w PRL rodzima gra telewizyjna. Stanowi kopię popularnej w tamtym czasie gry Pong, produkowanej przez firmę Atari. Od momentu wydania TVG-10 cieszył się sporym zainteresowaniem, niestety wysoka cena oraz niewielka liczba wyprodukowanych egzemplarzy utrudniały jego nabycie. W obliczu braku dolarów, którymi mogłyby dysponować przedsiębiorstwa produkcyjne, dodatkowym problemem okazało się wykorzystanie w konstrukcji sprowadzanego z zagranicy układu scalonego, co powodowało utrudnienia w produkcji. Z powodu braku środków dewizowych pozwalających na import tego komponentu, podjęto decyzję o odpłatnym przekazaniu w 1981 roku praw do produkcji przedsiębiorstwu Polonijno-Zagranicznemu Ameprod z Poznania. Miało ono łatwiejszy dostęp do zachodniej technologii i do chwili zakończenia produkcji w 1984 roku, wprowadziło na rynek około sto tysięcy egzemplarzy konsoli. W latach 80. w Polsce – tak jak na całym świecie – zaczęły pojawiać się pierwsze komputery domowe (PC), przez co zainteresowanie konsolami zmalało.
By użyć TVG-10 konieczne jest podłączenie konsoli do standardowego odbiornika telewizyjnego, przystosowanego do odbioru w pasmie UHF. Każdej z dziesięciu dostępnych w urządzeniu gier towarzyszy uproszczone, czarno-białe obrazowanie oraz konwencjonalne efekty dźwiękowe. Uruchomienie konsoli następuje po podłączeniu jej do gniazda antenowego odbiornika TV, następnie należy wybrać grę wciskając jeden z klawiszy we frontowym panelu (charakter danej gry określa uproszczona ikona) i obracać pokrętłem strojenia telewizora aż do uzyskania wyraźnego obrazu. Za manipulatory służą, wysuwane z kieszeni znajdujących się na przeciwległych krańcach konsoli, dwa cylindryczne drążki zwieńczone pomarańczowym przyciskiem. Z czasem, do bardziej skomplikowanych gier zręcznościowych, Wiktor Możejko zaprojektował pistolet świetlny – Videotraf. Kontroler ten pozwala na strzelanie do obiektów poruszających się na ekranie.
Opracowanie: Piotr Turowski, Filip Wróblewski
Konsola do gier Amperod TVG-10
Wrocławskie Zakłady Elektroniczne MERA-ELWRO, Ameprod, Hadyński, Benedykt Jan, Możejko, Wiktor, / 1982Autor / Wytwórca
Wrocławskie Zakłady Elektroniczne MERA-ELWRO, Ameprod, Hadyński, Benedykt Jan, Możejko, Wiktor
Czas i miejsce
Czas powstania:
1982
Miejsce powstania:
Polska, Wrocław
