
Rewitalizacja zespołu zabytkowego hangaru lotniczego przy ul. Izydora Stella-Sawickiego 41
31-12-2022
Muzeum Inżynierii i Techniki realizuje projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020, działanie:
11.4 Rewitalizacja terenów poprzemysłowych
Nazwa projektu: Rewitalizacja zespołu zabytkowego hangaru lotniczego przy ul. Izydora Stella-Sawickiego 41
Całkowita wartość projektu to: 17 028 266,98 PLN
Wartość dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego to: 5 198 126,34 PLN
Wartość wkładu Gminy Miejskiej Kraków to: 11 830 140,64 PLN
Zabytkowy i unikatowy hangar znajdujący się przy ul. I. Stella-Sawickiego jest jednym z kilku elementów infrastruktury dawnego Lotniska Kraków-Rakowice-Czyżyny. Został wzniesiony w latach 30-stych ubiegłego wieku. Podczas II wojny światowej pełnił funkcje wojskowe, był dwukrotnie bombardowany. Do lat sześćdziesiątych budynek użytkowano zgodnie z przeznaczeniem – na początku jako hangar dla samolotów wojskowych, w końcowej fazie eksploatacji dla samolotów cywilnych.
W roku 1963 port lotniczy został zlikwidowany, a obiekty zaczęły być użytkowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. W hangarze mieściła się zajezdnia autobusowa z warsztatami naprawczymi. W roku 2009 obiekt został przekazany w użytkowanie Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Celem realizacji projektu jest zmodernizowanie hangaru wraz z budynkiem dawnej kotłowni, przystosowanie ich do pełnienia funkcji kolejnego oddziału Muzeum Inżynierii i Techniki, stworzenie nowej przestrzeni ekspozycyjnej oraz udostępnienie wystawy publiczności.
Projektowane przekształcenia mają na celu przywrócenie pierwotnego wyglądu hangaru wraz z jego oryginalną wschodnią przybudówką, której część stanowi odbudowywana stacja goniometryczna oraz zatarcie negatywnych efektów zmian wprowadzonych po roku 1963, poprzez rozbiórkę budynku socjalno-warsztatowego zlokalizowanego wzdłuż południowo-zachodniej ściany hangaru oraz odtworzenie form oryginalnych detali budowlanych i wykończenia elewacji. Dodatkowo planowane jest wykonanie podziemnego łącznika pomiędzy hangarem i kotłownią o przebiegu zgodnym z lokalizacją istniejącego podziemnego kanału technologicznego, łącznik zostanie udostępniony zwiedzającym, a po jego zrealizowaniu kanał technologiczny stanie się elementem ekspozycji jako obiekt inżynierii miejskiej.