Wagon holowniczy BT-1 numer G-051
Stadtischen Strassenbahn Breslau, Linke-Hofmann-Werke AG, / ok. 1920Creator
Stadtischen Strassenbahn Breslau, Linke-Hofmann-Werke AG
Time and place of creation
Time:
ok. 1920
Place:
Niemcy, Breslau
Przedsiębiorstwa komunikacyjne na całym świecie, oprócz tego, że wykorzystują pojazdy przeznaczone do przewozu pasażerów, korzystają też z wielu pojazdów zaplecza technicznego, które umożliwiają sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstw. Nie inaczej było w przedwojennym Breslau.
Wagon holowniczy BT-1 G-51 powstał w wyniku przebudowy wolnobieżnego wagonu tramwajowego produkcji Linke-Hofmann-Werke AG. Prace zostały wykonane w warsztatach własnych Städtische Strassenbahn Breslau około 1920 roku. Powstała w wyniku przebudowy lokomotywa tramwajowa była używana między innymi do obsługi wrocławskiej elektrowni. Wykorzystywano sieć tramwajową należącą do SSB, a lokomotywy używano głównie do transportu wagonów kolejowych wiozących węgiel. Podczas przebudowy dwuosiowy wózek o nitowanej konstrukcji pozostawiono bez zmian. Przerobiono natomiast pudło o konstrukcji drewniano-stalowej: pierwotną, stalową ramę, skróconą o pomosty, zabudowano od nowa. Sterowanie lokomotywą odbywało się za pomocą pojedynczego nastawnika jazdy, umieszczonego po środku kabiny. Pojazd wyposażony był w dwa hamulce: elektrodynamiczny i ręczny mechaniczny, obsługiwany korbą. Napęd stanowiły dwa silniki prądu stałego, które się nie zachowały. W ich miejscu zastosowano silniki typu LT31 z wagonów typu N. Do odbioru prądu z sieci trakcyjnej służył pojedynczy pantograf nożycowy typu kolejowego.
W okresie międzywojennym lokomotywa nosiła oznaczenie BT1 – Betriebs Triebwagen (wagon roboczy/towarowy). Prawdopodobnie prezentowany model jest jedynym tego typu wrocławskim pojazdem, który przetrwał II wojnę światową. Po wojnie brał udział w akcji odgruzowywania Wrocławia po zniszczeniach wojennych. Tramwaj był eksploatowany na Dolnym Śląsku do lat 70. XX wieku. Do Krakowa, do zajezdni w Nowej Hucie, dotarł w 1984 roku już jako wagon o numerze taborowym G-051 (oznaczenie powojenne). Od 2001 roku znajduje się w zbiorach Muzeum Inżynierii Miejskiej. W 2016 roku, dzięki dotacjom pozyskanym przez MIM, we współpracy z MPK SA, udało się odnowić wagon. Pierwsza prezentacja odnowionego wrocławskiego holownika BT-1 numer G-051, miała miejsce 22 grudnia 2016 roku.
Opracował: Szymon Czyżyk
Wagon holowniczy BT-1 numer G-051
Stadtischen Strassenbahn Breslau, Linke-Hofmann-Werke AG, / ok. 1920Creator
Stadtischen Strassenbahn Breslau, Linke-Hofmann-Werke AG
Time and place of creation
Time:
ok. 1920
Place:
Niemcy, Breslau