I nagroda w 5. Przeglądzie Muzeum Widzialne 2022
2022/10/31
I nagroda w 5. Przeglądzie Muzeum Widzialne 2022 dla Nowej identyfikacji wizualnej Muzeum Inżynierii i Techniki !
24 października 2022 r. w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej, oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu, odbyło się uroczyste podsumowanie oraz ogłoszenie laureatów 5. Przeglądu Muzeum Widzialne 2022.
Z wielką radością odebraliśmy pierwszą nagrodę w kategorii „Identyfikacja muzeum”.
Nowy System Identyfikacji Wizualnej MIT związany był z przeprowadzoną w marcu 2022 roku zmianą nazwy instytucji na Muzeum Inżynierii i Techniki. Miała ona na celu głównie podkreślenie profilu różnorodnych zbiorów muzealnych. „Techniczność” podkreślona jest pionowym, prostym logotypem, a także siatką cienkich linii zainspirowaną rysunkiem technicznym.
Przez „techniczną siatkę” patrzymy na zabytki – które są sercem instytucji i z których wiele ma dziś status obiektów kultowych (syrenka, mały fiat, pralka Frania i in.). Przy czym siatka modułowa używana jest zarówno by pokazać cały obiekt, jak i zbliżenia szczególnie interesujących detali.
Komunikacja wizualna MIT oparta została głównie na zdjęciach. Jednorodna linia kolorystyczna wspiera przekaz i pozwala na szybką identyfikację MIT wśród innych druków promocyjnych. Podkreśla i odróżnia również oddziały muzealne, przypisując im odpowiednio: jasnoniebieski dla Zajezdni, jasnozielony dla Ogrodu Doświadczeń i jasnożółty dla Hangaru Czyżyny. Wspólnym kolorem MIT jest jasnoszary.
Autorem identyfikacji jest Studio Otwarte, a osobą prowadzącą nasz projekt był Marcin Wolny. Odbierając nagrodę Katarzyna Łaput — Zastępczyni Dyrektora ds. Edukacji i Promocji podkreśliła, że współpraca była wyjątkowo udana, a w proces twórczy zostali włączeni także pracownicy Muzeum, którzy podczas warsztatów mieli okazję porozmawiać z twórcami identyfikacji, przekazując im nie tylko swoje doświadczenie, ale także kierunki przyszłego rozwoju instytucji. To sprawiło, że nowa identyfikacja została przyjęta od razu jako „swoja” – ta, która najlepiej prezentuje wizję i misję MIT.
Celem Przeglądu Muzeum Widzialne jest wyróżnienie tych muzeów, które umiejętnie wykorzystują język graficzny do budowania swojego wizerunku oraz skutecznie i nowatorsko realizują kampanie promocyjne i prowadzą media społecznościowe. Do udziału w Przeglądzie, organizowanym przez NIMOZ co dwa lata od 2013 r., zapraszane są wszystkie muzea oraz współpracujące z nimi firmy zajmujące się projektowaniem graficznym.
W tegorocznej edycji, na którą wpłynęło ponad 100 muzealnych projektów, jury pod przewodnictwem prof. Marka Grzyba przyznało nagrody i wyróżnienia w pięciu kategoriach konkursowych.
Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!
Nagrody i wyróżnienia w poszczególnych kategoriach otrzymali:
Identyfikacja muzeum
I MIEJSCE
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Identyfikacja wizualna MIT
II MIEJSCE
Muzeum Pamięci Sybiru
Identyfikacja wizualna Muzeum Pamięci Sybiru
III MIEJSCE
Muzeum Getta Warszawskiego
Identyfikacja wizualna Muzeum Getta Warszawskiego
Identyfikacja wystaw czasowych
I MIEJSCE
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
System identyfikacji wizualnej wystawy Ziemia (P)oddana
II MIEJSCE
Muzeum Miasta Gdyni
System identyfikacji wizualnej wystawy Legenda Radmoru
III MIEJSCE
Muzeum Architektury we Wrocławiu
System identyfikacji wizualnej wystawy Jan Szpakowicz. Przestrzeń Elementarna
WYRÓŻNIENIE
Muzeum Miasta Gdyni
System identyfikacji wizualnej wystawy Janusz Kaniewski. Polskie Projekty Polscy Projektanci
Grafika strony internetowej
I MIEJSCE
Muzeum Miasta Gdyni
Szkło Metal Detal. Gdyński modernizm w sieci
szklometaldetal.pl
II MIEJSCE
Openform design & digital studio/Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Strona internetowa. „OD KUCHNI. Żydowska kultura kulinarna”
whatscooking.art
III MIEJSCE
Muzeum Narodowe w Gdańsku
Strona internetowa Hans Memling: Sąd Ostateczny (1467–1473)
sadostateczny.mng.gda.pl
Kampanie promocyjno-marketingowe
I MIEJSCE
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Kampania promocyjno-marketingowa projektu Akcja Żonkile 2021
II MIEJSCE
Muzeum Miasta Gdyni
Kampania promocyjno-marketingowa projektu Rok Tadeusza Wendy
III MIEJSCE
Muzeum Narodowe w Poznaniu
Kampania promocyjno-marketingowa wystawy Vilhelm Hammershøi. Światło i cisza
WYRÓŻNIENIE
Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie
Kampania promocyjno-marketingowa Pieski też. Muzeum Przyjazne dla zwierząt.
Zarządzanie profilami społecznościowymi
I MIEJSCE
Muzeum Sztuki w Łodzi
Sztuka mediów społecznościowych
II MIEJSCE
Muzeum Zamek na Wawelu
Zarządzanie mediami społecznościowymi #WawelOtwarty
III MIEJSCE
Muzeum Narodowe w Warszawie
TikTok Muzeum Narodowego w Warszawie
WYRÓŻNIENIE
Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu
Zarządzanie mediami społecznościowymi Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu